In Denemarken is het vanaf 1 januari 2019 verboden om koks als brandstof te gebruiken. Dit verbod is ingesteld als onderdeel van de inspanningen van de regering om luchtvervuiling te verminderen en de overgang naar schonere energiebronnen te bevorderen. Het verbod op koks maakt deel uit van een bredere strategie om de emissies van schadelijke luchtverontreinigende stoffen te verminderen, waaronder deeltjes en zwaveldioxide (SO2), die bekend staan om hun negatieve effecten op zowel het milieu als de volksgezondheid.
Het gebruik van koks als brandstof was wijdverspreid in de industrie en in bepaalde verwarmingsvormen in particuliere woningen. Koks, dat een product is dat wordt vervaardigd door steenkool te verhitten in afwezigheid van lucht, bevat een hoge concentratie koolstof en heeft een hoge energiedichtheid. Ondanks de effectiviteit als brandstof draagt de verbranding van koks echter bij aan luchtvervuiling door de emissie van schadelijke stoffen. Het verbod is dus een stap in de richting van een schoner milieu en ondersteunt Denemarken's doel om de klimaatimpact te verminderen en duurzaamheid te bevorderen.
Het is belangrijk voor bedrijven en particulieren die eerder koks als brandstof hebben gebruikt, om zich te informeren over alternatieve en schonere energiebronnen. Er zijn verschillende duurzame alternatieven die koks kunnen vervangen, zoals biomassa, aardgas en warmtepompen, die allemaal bijdragen aan het verminderen van de emissie van schadelijke stoffen en een groenere energievoorziening bevorderen.